Waarom is Piet Mondriaan voor alle abstracte kunstenaars het grote voorbeeld

Waarom is Piet Mondriaan voor alle abstracte kunstenaars het grote voorbeeld

Pieter Cornelis Mondriaan volgde een opleiding om tekenleraar te worden en ging vervolgens naar de kunstacademie om te leren schilderen. Zijn eerste schilderijen begonnen als landschappen maar onder de invloed van de kunstenaar Van Gogh begon Piet Mondriaan meer gestileerde beelden te bewerken. In de loop der jaren wordt zijn kunst abstracter, hij wilde niet meer de werkelijkheid vormgeven maar de essentie daarachter. Ook zijn schildertaal gaat terug naar de essentie, primaire kleuren en horizontale en verticale lijnen.

Volgens piet Mondriaan: “een schilderij hoeft niks voor te stellen, het gaat er om wat het met je doet”.

In de nadagen van de eerste wereldoorlog worden de kunstbroeders van De stijl actief. Mondriaan werkt mee vanuit zijn atelier vanuit Parijs. Zijn atelier was een soort 3D studio, waar hij de wanden beplakte met verscheidene formaten karton en daarmee experimenteerde met de kleuren en verhoudingen voor zijn volgende kunstwerken.

In 1940 verhuist de studio van Mondriaan naar New York. In Amerika is Mondriaan een nieuwe weg in geslagen door te stoppen met de lijnen en te werken met het maken van alleen blokjes. ‘The victory boogiewoogie’ werd onder andere ook gemaakt in New York.

De kunstwerken van Mondriaan is nog steeds voor veel kunstenaars het grote voorbeeld. Het speciale aan Mondriaans werk is dat hij altijd een sterke drang had om te vernieuwen. Kunstenaars hebben een ander oog voor kunst dan het publiek. Dan heeft de gedachte achter de abstractie van Mondriaan een hevig effect op zowel het publiek als de kunstenaars. Iedereen voelt er was anders bij, daardoor is het niet goed te omschrijven wat je van zijn kunst moet vinden.

Er zijn mensen die de kunst van Mondriaan verschrikkelijk vinden. Hoogleraar Maarte van Rossem is niet bepaald enthousiast over de kunstwerken: “dit is lulkoek van de kunst, het gene wat je leert op de basisschool”. Hij begon zijn argument geïrriteerd en vervolgde zijn mening: “De treurigheid van een verticale en horizontale lijn en dan het schilderij een beetje scheef hangen, dat is toch geen kunst. Voor mij is het ijskoud. Horizontale lijnen er verticale lijnen zijn al eeuwenlang het onderwerp van heftige discussie.”

Natuurlijk is er ook positief zicht op de kunstwerken van meneer Mondriaan zoals Benno Tempel. Hij vindt onder andere de Victory boogie woogie de nachtwacht van de twintigste eeuw. “Het werk valt eigenlijk niet te bevatten. Alle verplaatsingen en het gebruik van meerdere materialen. De zoektocht in dit schilderij is nog zichtbaar.”

Om deze kunstbeleving zelf te kunnen ervaren bezoek dan het Mondriaanhuis in Amersfoort, die bevindt zich op De Kortegracht 11, 3811 KG Amersfoort

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *