‘’Geloof me, ze vinden dit eerder te gezond dan ongezond!’’

‘’Geloof me, ze vinden dit eerder te gezond dan ongezond!’’

Alle forums en websites staan er vol mee: het eten in zieken en verzorgingshuizen zijn ongezond. Jan van Nimwegen, de kok van verzorgingshuis ‘de Koperhorst’ in Amersfoort, denkt daar anders over.

 

De doelgroep

Als ik vraag wie er beslist wat er op het menu komt, antwoordt hij lachend: ,,Er zijn meerdere koks in onze keuken, maar ik ben degene die de uiteindelijke beslissing maakt. Om deze beslissing te maken kijken we natuurlijk naar de prijzen en wat er bij onze doelgroep past. Onze bewoners vallen in de doelgroep van mensen tussen de 65 en 100 jaar. We kiezen daarom bewust bijvoorbeeld niet voor minder vet vlees.     Dit is namelijk niet makkelijk voor de doelgroep omdat het vlees dan vaak te droog of taai wordt.’’

Het menu is te gezond?

De koks van de Koperhorst proberen het menu zo gezond mogelijk te maken. De klachten over ongezond eten in verzorgingshuizen die ik op het internet vond, komen hier niet ter sprake. De bewoners hier vinden het eten eerder té gezond, dan ongezond! Ze krijgen namelijk maar één keer in de maand een ongezond menu met friet en appelmoes. Daar genieten ze zo erg van, dat ze het geweldig zouden vinden om dat vaker te krijgen.

 

Klachten zijn bijna niet mogelijk

Volgens Jan voldoen de menu’s aan alle eisen. Er zijn elke dag twee verschillende menu’s en die veranderen ongeveer om de zes weken.      Vaak zijn ze seizoen gerelateerd, wat de bewoners natuurlijk erg op de prijs stellen. Eigenlijk zijn de menu’s zo goed dat er niets aan veranderd kan worden. Ook wordt er precies gewerkt in de keuken. De koks beginnen later met eten koken zodat het zo lang mogelijk warm blijft. Daarnaast is het eten altijd 90 graden en zitten er deksels op om het zo goed mogelijk warm te houden. Een klacht over koud eten is bijna onmogelijk zou je denken dus.

 

Enquête en mystery gast

Ondanks dat er weinig tot geen klachten binnen komen wil de Koperhorst toch graag de mening weten van de bewoners en de gasten van het verzorgingshuis over het eten dat zij serveren. Daarom worden er regelmatig enquêtes gehouden waarin ze die mening kwijt kunnen. Ook komt er eens in de zoveel tijd een ‘mystery gast’ langs in het restaurant die feedback geeft.

De conclusie is wel: in ieder geval geen klachten over vies en ongezond eten. De bewoners en bezoekers van de Koperhorst hoeven zich geen zorgen te maken. Hun maaltijd is in goede handen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *